Koszty reprezentacyjne służą budowaniu wizerunku firmy oraz mają na celu stworzenie określonego obrazu firmy na zewnątrz. Wydatkami na reprezentację są natomiast upominki przekazywane nie w celu zareklamowania produktów przedsiębiorcy (np. rozdawane drobne upominki z logo spółki), lecz w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem o dużej wartości, bez względu na to, czy umieszczono na nim logo firmy lub produktu, czy też nie. Takie działania zdaniem organu podatkowego mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, a zatem mają charakter reprezentacyjny.
• Nie stanowią kosztu uzyskania przychodów
• Przysługuje odliczenie podatku VAT, o ile przekazanie upominku miało związek z opodatkowaną działalnością gospodarczą podatnika
• Należy naliczyć podatek VAT należny przy przekazaniu upominku
Wyrok wydany w siedmioosobowym składzie sędziów NSA z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11